Як запобігти займанню автомобіля та як діяти у випадку пожежі?
Щодня на дорогах ми бачимо безліч автомобільної техніки. Але нерідко на узбіччях, у дворах будинків стоять понівечені, нікому вже не потрібні згорівші основи автомобілів (за даними статистики, легковий автомобіль згорає за 3–4 хвилини). Чому так стається?
Пожежі в автомобілях швидкоплинні та становлять серйозну небезпеку для водіїв і пасажирів. Велика кількість електрообладнання та синтетична оббивка салону у випадку займання виділяють значну кількість токсичних газів. Горючими матеріалами в кабіні є шкіряні, пластмасові, текстильні та інші вироби, якими оздоблені салони. В окремих марках автомобілів їх загальна вага сягає 100 кг.
Що стосується багажного відділення, то пожежонебезпечну ситуацію тут складає наявність матеріалів оздоблення, ємності з маслами, пальним і іншими горючими рідинами, балон із зрідженим газом.
Для водія та пасажирів автомобіля небезпечний не стільки сам вогонь, скільки продукти горіння, якими можна отруїтися.
ОСНОВНІ ПРИЧИНИ ПОЖЕЖ В АВТОМОБІЛІ
А. Внутрішні причини
1. Підтікання пального в паливній системі та його контакт з поверхнями, які мають високі робочі температури (вихлопні колектори, глушники, опалювачі).
2. Займання пального внаслідок виникнення іскри при ударі сталевих деталей кузова автомобіля в ході аварії.
3. Займання пального від іскри розряду статичної електрики.
4. Займання горючих матеріалів і пального внаслідок несправності електрообладнання (коротке замикання, іскріння контактів тощо).
5. Займання охолоджувальної рідини, гальмівної рідини або мастила.
6. Займання водню, який може виділятися при «закипанні» певних типів акумуляторних батарей від несправної системи зарядки.
7. Несправність в системах електроживлення та запалювання.
Б. Зовнішні причини
1. Проведення зварювальних робіт на вузлах автомобіля.
2. Розігрівання вузлів автомобіля за допомогою відкритого вогню.
3. Куріння в кабіні автомобіля або поруч з ним.
4. Підпал.
А. Внутрішні заходи
1. Усунення підтікань у паливній системі.
2. Повне заповнення паливних баків пальним в автомобілях, установлених в гаражах. Повний паливний бак менш вибухонебезпечний, ніж той, в якому частину об’єму зайнято сумішшю пари бензину та повітря.
3. Щільне закриття горловин паливних баків.
4. Утримання електрообладнання автомобілів у технічно справному стані — своєчасне усунення іскріння контактів і пошкодження ізоляції проводів.
5. Захист струмопровідних з’єднань від потрапляння на них металевих предметів та інших струмопровідних матеріалів.
Б. Зовнішні заходи
1. Негайне засипання піском розлитих легкозаймистих рідин — пального, мастила, гасу тощо. Збирання та винесення їх до безпечного місця за межами гаражу.
2. Розроблення в гаражах планів евакуації автомобілів на випадок пожежі. Вивчення цих планів кожні 6 місяців з бригадами робітників і водіями.
3. Призначення в кожному гаражі чергових для охорони та евакуації автомобілів під час пожежі.
4. Недопущення залишення автомобіля без нагляду, особливо на довгий час і вночі.
ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:
користуватися джерелами відкритого вогню під час огляду та ремонту агрегатів автомобіля, замірюванні рівня мастила, пального та інших робочих рідин (для цього слід застосовувати переносні електричні лампи, захищені металевою сіткою);
залишати в приміщеннях, на двигунах, у кабінах та інших місцях промаслені ганчірки (їх необхідно складати в металеві ящики з кришками, які щільно закриваються, й після закінчення роботи виносити до безпечного місця);
на закритих і відкритих стоянках автомобілів зберігати легкозаймисті та горючі рідини, зливати й переливати пальне, тримати в кузовах автомобілів або в приміщеннях вогненебезпечні вантажі, речовини і матеріали, захаращувати проїзд, ворота й проходи.
АЛГОРИТМ ДІЙ
водія автомобіля в разі виникнення пожежі
З’їхати на узбіччя, зупинити автомобіль і вимкнути двигун.
Забезпечити швидку евакуацію пасажирів з автомобіля.
Викликати пожежно-рятувальну службу за телефоном 101.
Дістати вогнегасник і підготувати його до дії.
Гасіння займання починати з пролитого під автомобілем пального.
Перед початком гасіння в підкапотному просторі обережно відкрити капот монтировкою або палицею, щоб не обпалитися полум’ям, після чого застосувати вогнегасник.
За можливості залучити до гасіння кількох водіїв з вогнегасниками.
Одночасно із застосуванням вогнегасників закидати полум’я піском, снігом, землею, залити водою, накрити кошмою.
Якщо пожежу погасити не вдається, відійти від палаючого автомобіля на 10-15 м, щоб не постраждати від можливого вибуху паливного бака.
ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:
підходити до вогню, якщо руки змочені бензином або одяг замаслений чи просочений парами пального;
сідати в палаючий автомобіль та пробувати завести його.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ ВОГНЕГАСНИКА
Гасити вогонь необхідно з навітреної сторони, спрямовуючи струмень води, піни або порошку з вогнегасника на горючу поверхню, а не на саме полум’я.
При гасінні палива, що витікає, необхідно подавати заряд знизу догори.
АЛГОРИТМ ДІЙ
водія при пожежі на газобалонному автомобілі
З’їхати на узбіччя та зупинити автомобіль.
Викликати пожежно-рятувальну службу за телефоном 101.
Перекрити магістральний та балонний газові вентилі.
На двигуні, який працює, збільшити кількість обертів колінвала та швидко відпрацювати газ, який залишився в системі газопроводів.
Гасити займання вуглекислотним або порошковим вогнегасником, піском, покривалом, водою, снігом та іншими підручними засобами.
Для попередження нагріву балони з газом поливати холодною водою.
ЯКИЙ ВОГНЕГАСНИК КРАЩЕ ДЛЯ АВТОМОБІЛЯ
Успіх гасіння займання на автомобілі багато в чому залежить від правильного підбору вогнегасника. Для такого застосування не підійде водяний вогнегасник, адже пальне та мастило він не погасить.Не підійде також пінний вогнегасник, бо піна здатна спричинити коротке замикання в електронних приладах автомобіля. Найчастіше застосовують порошкові вогнегасники, в яких вогнегасний порошок викидається під тиском і перекриває доступ кисню до полум’я. Крім порошкових, застосовують також вуглекислотні вогнегасники. З них подають під високим тиском вуглекислоту, яка заміщує повітря навколо вогню. Працювати таким вогнегасником слід дуже обережно. По-перше, струмінь вуглекислоти має дуже низьку температуру й у разі потрапляння незахищені ділянки тіла може спричинити обмороження. По-друге, за концентрації 10 % вуглекислоти в повітрі паралізуються органи дихання людини.
УВАГА
НЕ ДОПУСКАЄТЬСЯ ДО РОБОТИ АВТОМОБІЛЬ, ТЕРМІН ЧЕРГОВОГО ТЕХНІЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ ВОГНЕГАСНИКА ЯКОГО ЗАКІНЧИВСЯ ТА ЯКЩО ЦЕЙ ВОГНЕГАСНИК МАЄ МЕХАНІЧНІ ПОШКОДЖЕННЯ, ПОРУШЕННЯ ПЛОМБИ ТА ПАДІННЯ ТИСКУ.